Едно око


ЕДНО ОКО

За да разберете картините на Мирослав Ибришимов трябва да знаете за неговия интерес към Духовното. Основно присъствие във неговите картини е отредено на Ангелите. Онези невидими, светли духовни същества, които ни помагат неусетно. Които вървят с нас в делника, но от “другата страна” и ние не можем да го видим , но те ни виждат, закрилят, напътстват. В този смисъл картините на Мирослав са прозорци в отвъдното. Прозорци, през които наднича едно ангелско око. Нашия свят е триизмерен и всичко, което се случва ние го възприемаме в перспективата пространство- време. В картините на Мирослав има само едно ангелско око отвъд измеренията – окото на Духа. От “другата страна” познатите ни измерения не съществуват. Всичко е събрано в Едно.



Всъщност, това е Едното Око на духовния свят, с което ни наблюдават в Един Миг извън времето и пространството, всички негови обитатели. И ако това е недостъпно за нашия разум, който трудно би могъл да си го обясни с понятия, то художествения образ лесно ни го внушава. Зрителната представа създава непосредствено усещане, че Те наблюдават. “Как така всички са в едно?” е въпрос, на който не намираме отговор. Но за духовния свят логичен би бил въпросът докато наблюдава нас, сенките, в долината на илюзиите – кому са необходими тези наши индивидуалности, които толкова ценим и за които сме готови да убиваме. Тези самозатварящи се и самовзривяващи се его-та, които не могат да видят ВЕЛИКИЯТ СИНТЕЗ.
Тъй като аз търся същността и психологическия подтекст на художествения образ мисля, че Мирослав Ибришимов във всяка следваща своя картина ни повтаря: “ Те ни виждат” или “ Той ни гледа” . Не можем да се скрием от Неговия поглед. Всеки от нас го разбира, но мнозина предпочитат да се самозалъгват, че могат да се скрият от СВЕТЛИНАТА в някое сенчесто местенце, някъде из душевните дебри. Но истината е, че такова място не съществува и никой не може да избяга от собствения си САМОСЪД.
Мирослав много обича да чете Библията, Петър Дънов, Рудолф Щайнер, Достоевски. Безкрайните разговори, които сме провеждали са били винаги в тази посока, но той не е сектант и не ограничава възприятията и мислите си в едно русло. Като всеки нормален човек, който търси светлината на духовното той предпочита да върви по своя път.
В известен смисъл неговите картини са нещо като иконопис, но отвъд догматичната норма. Днес има много хора, които търсят светлината на духовното извън канонизираните пътеки и дават израз на тези свои търсения в изкуството, което създават. Все пак Мирослав е повече художник. Когато окачите негова картина на стената се отваря едно светло пространство, от което ни гледа ДУШАТА. Гласът на душата е гласът на съвестта – онази искрица скрита в най-дълбокото място на същността ни, където човек среща Бог.
Ето, това ми казват картините на Мирослав Ибришимов.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Поклон на Димитър Чехларов

Отровенията на Иван Арабаджиев